A
fejlesztések fejlesztése, avagy miért kell a mai gyereknek tökéletesnek lenni?
Ahol
gyermek van a háznál a családi-és baráti beszélgetések gyakran arról szólnak,
hogy mikor - hova viszik a gyerekeket – születésüktől fogva, hogy biztosan
megállja majd felnőttként helyét a nagyvilágban. Az internet is tele van ezeket
a félelmeket megerősítő csoportokkal (baba-mama klubok, elég jó szülő, és
sorolhatnám vég nélkül), és azzal az üzenettel, hogyha nem viszed gyermekedet
ideje korán mindenféle fejlesztésre, bizony majd elmarad az iskolában, és te
drága Édesanya, drága Édesapa nem is vagy annyira jó szülő.
Nézzük
meg ezt a helyzetet a gyermekek szemüvegével. Mit üzen ez a nekik?
Azt,
hogy valami baj van vele.
Hogy nem elég jó nekünk.
Hogy többet várunk tőle. Így
tartjuk őket is és magunkat is végül akaratunkon kívül is folyamatos nyomás
alatt.
Az
újszülött- és kisgyermekkornak pont olyan természetesen kellene, hogy
lezajlódjon, mint egy növény növekedése esetében. Szeretettel, tudatos
döntéssel elvetjük a magot (mert ugye nem szoktunk csak úgy a kertbe kimenni és
magot szórni a földbe, hanem képben vagyunk, és tudjuk, hogy most mit
csinálunk..), vizet és napfényt biztosítunk számára - a természet pedig teszi a
dolgát. A magocska először gyökeret
ereszt – ez a gyerekek esetében a családban megkapott érzelmi biztonság- aztán
kihajt a föld felé is elkezdi engedni a hajtásait. Kezdetben kicsik, zsengék
ezek a hajtások, később ágacskák, majd ágakká erősödött képződményekké válnak.
E közben a növényeket érik a külső hatások, évszakok váltakozása, időjárási
jelenségek. Pici koruktól kezdve folyamatosan
felveszik az információkat a környezetből és azokat van idejük beépíteni, s
mindezek egyenlő eloszlása is fontos, valamint a megfelelő keretek között zajló
növekedés: van napfény, víz, szél, hó stb.
S
minden növény fejlődik a maga útján.
A
tavasszal elrakott palántáimat az idén már tudatosan megfigyeltem. Egyszerre ültettem
őket, és bizony mindegyik nagyon eltérően fejlődött. Szinte mindenben eltérést
mutattak, színükben, nagyságukban, termések hozatalában. És?
A
gyermekek erre természetüknél fogva képesek lennének – ha hagynánk és nem
akarnánk állandóan beleavatkozni a fejlődésükbe. Az első életévek a
nyugalomról, szeretetről, szociális kapcsolatok kialakulásáról, tapasztalásról
kellene, hogy szóljanak: ez az az időszak, amikor a nagy felfedezés közben a
gyermek is megnyugszik és "gyökeret ereszt", békésen elhelyezkedik a
világban, melyet biztonságosnak érez.
A
gyerekeknek állandóan érzelmi biztonságban kell lenniük, hangsúlyozom érzelmi
biztonságban. S mellette jöhetnek a gyerekek érdeklődésére, vágyaira,
szükségleteire épülő környezeti hatások. Mindig tudd, hogy, amit teszel, kiről
szól! A te megfelelési, maximalista kényszeredről, vagy a gyermek valós
szükségéről.
Gondolatban
folyton a jövőben járunk (2 évesen már azt keressük, melyik iskola lenne a
legjobb számára, vajon melyik egyetemen tanul…), így nem éljük meg a jelent -
egyszerűen sosem vagyunk jelen. Mikor van, hogy csak úgy leülünk a gyerekek
mellé, játszunk önfeledten, vagy „csak” csendben figyeljük őt? Miért érezzük
azt, hogy állandóan tennünk valamit értük? Hova lett a bizalom, a szeretet?
Az állandó aggódás, hasonlítgatások és fejlesztés minden, csak nem a kicsi javára való.
Legjobb fejlesztés a
bizalom
Azt
mondják nincs rosszabb a fiús anyáknál. Magukhoz láncolják fiaikat és állandóan
rivalizálnak a srácok választottjaival. Nagyon szerettem volna, ha ez nálam
másként alakul!
Volt is
az életemben előttem néhány példa, ahol megfigyeltem, hogy mik azok a
jelenségek a fiús mamák és „menyek” (sosem szólítom így a fiaim csodálatos
feleségeit) között, amikre én tudatosan készülök, hogy az én családom életében
másként lesz. Nos, megvolt az esküvő, és néhány hónap múlva próba előtt álltam,
vagyis konfliktusba kerültem a fiatal feleséggel. Amúgy derekasan beleállva a
helyzetbe! A részletek most nem fontosak, hanem a tudat, hogy most mindent
elveszíthetek, ami valaha fontos volt az életemben. Ez a felismerés nagyon
fájt. Minden pillanatban magamban kerestem az okokat, az akadályt, kerestem a
választ a hogyan továbbra. Tudtam, hogy bennem van a kulcs, a megoldás. Tudtam,
hogy a helyzetet magamnak teremtettem. Azt is tudtam, hogy a szeretet a
megoldás, de azt nem tudtam, hogy mit tenne most a szeretet.
Néhány hét eltelte után egy komoly beszélgetés volt köztem és a
fiam között. Az ő szájából elhangzott egy ébresztő mondat:„anya, kérlek, hogy
bízz bennem!” Ez a szívemig hatolt. És akkor ott megtaláltam a bennem rejlő
akadályt: elvesztettem a fiamba vetett bizalmat, a gyermekemben, akiért én
évtizedeken keresztül éltem és dolgoztam. Ez a tudat felébresztett, és azóta is
átsegít a pillanatokon. Tudom, hogy lesznek még más nézőpontok a családban, de
már mindenkinek - köztük - magamnak is megengedem a tévedést, és azt is, hogy a
saját útját járja.
Azóta
rendíthetetlenül hiszek a gyermekben! Hiszek abban, van belül egy vezetője, aki
segíti abban a felismerésben, hogy mi jó számára, hiszen, amit ő érez, azt
senki más nem képes érezni. Bízni a gyerekben nekem annyit jelent, hogy ismerem
őt, ismerem vágyait, érdeklődését, és hagyom, hogy a saját tapasztalatai által
élje az életét. Ott vagyok, amikor kéri, s támogatom, amikor arra van szüksége.
Javaslok neki, de sosem követelek.
Legjobb fejlesztés az
elfogadás
Kik vagyunk mi, hogy megítéljük őket? Pusztán a születésükkel
joguk van olyannak lenni, amilyenek. Joguk van kifejezni érzelmeiket,
kinyilvánítani nemtetszésüket, saját módján kifejezni önmagát.
Amikor elfogadom a
gyermekemet úgy, ahogyan van, ahogy létezik, és hálát adok annak, hogy engem
választott Édesanyjának, vagy Édesapjának. Amikor a szívem mélyén a létezéséért
is hálát érzek, akkor beszélhetünk érzelmileg biztonságos gyermekkorról, mert
innen indulni egy gyermeknek, és csak ebből az állapotból lehet majd
erőfeszítések nélkül önmaga útját járni.
Gyakran emlegetem, hogy könnyű azt elfogadni, szeretni, aki
úgymond „tökéletes”. Ez nem kunszt. Akkor elfogadni, szeretni, amikor látszólag
nehezebbek a dolgok, több az ellenállás, akkor mutasd meg, hogy működik.
A létét fogadjuk el, nem a cselekedeteit. Amikor igazi
elfogadásban vagyunk, semmit sem kell tennie, semmit nem kell teljesítenie
gyermekünknek.
Legjobb fejlesztés az
ok-okozat törvény elismerése
A
világon minden az ok és okozat elve szerint működik. A történések az ok és
okozat törvényén alapulnak. Amit mi véletlennek nevezünk, az nem más, mint
valamely rejtett ismeretlen ok kifejeződése. Soha semmi nem történik ok nélkül.
Ha nem tudod, akkor is működik! A gyermek életében, reakcióiban
lásd meg magad! Minden pillanatában Téged, a rá ható felnőttet tükrözi. Látod,
még egy ok, hogy hagyd a külső tényezőkben való megoldások keresését. Te mindig
kéznél vagy magadnak, kezd hát meg a befelé figyelést, szeresd, és törődj
magaddal, figyelj életed minden területére, hozd azt egyensúlyba, és nézd meg,
hogyan változik meg gyermeked élete is.
Legjobb
fejlesztés a tudatos jelenlét (MBSR)
Tudatos vagy éber
jelenlétet jelent, amikor figyelmünket az adott pillanatra koncentráljuk, arra,
amely éppen történik. Nem engedjük, hogy gondolataink elterelődjenek, nem
akarunk máshol lenni, csak megélni a jelent. Az állatok és a gyerekek
ösztönösen képesek erre, azonban a korral egyre inkább elsodornak minket
céljaink a jelenből a jövőbe vagy a múltba – ezzel szorongásban, félelemben tartva
minket. A tudatos lelassulás, gondolataink, szavaink, tetteink megfigyelése,
tettenérése mindannyiunk számára tanulható. Amikor jelen vagyunk a
gyermekeinkkel, akkor csak a pillanat számít. Ha sokszor meg tudjuk ezt tenni,
mert a mindennapjaink szerves részévé válik a meditáció, s annak megannyi
fajtája (ülő, sétáló, légző, nyújtó), önmagunk megfigyelése, szűnnek
szorongásaink, aggodalmaink, már nem a jövőtől félünk, és hordozzuk a múlt
tapasztalatait, hanem a jelent éljük meg.
Ez a félelem nagyon
is jelen van a gyermekeinkkel való kapcsolatainkban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.